تعریف کارت سبز
کارت سبز: گواهینامه بینالمللی بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی که عضو بر اساس نمونه مورد تائید دفتر صادر و به بیمه گزار عرضه مینماید.
شورای دفاتر کارت سبز: نهاد مسئول اداره عملیات سیستم بینالمللی کارت سبز است که بر اساس قوانین کشور یلژیک به صورت یک انجمن بین المللی غیر انتفاعی غیر تجاری با اقامتگاه قانونی شهر بروکسل برای مدت نامحدود تاسیس شده و دفتر عضو آن است.
ماهیت حقوقی، نحوه اداره و وظایف دفتر
ماهیت حقوقی دفتر
دفتر موسسه غیرتجارتی غیرانتفاعی دارای شخصیت حقوقی مستقل است که براساس ماده (٥٨٤) قانون تجارت مصوب سال ١٣١١، و به عنوان ”مجری بیمههای اجباری شخص ثالث بینالمللی” توسط شرکتهای بیمه دارای مجوز صدور بیمهنامه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، تأسیس و با اقامتگاه قانونی تهران در مرجع ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری به ثبت میرسد و دارای تابعیت ایرانی است.
تبصره- پس از ثبت موسسه بر اساس شرایط مربوطه، اقدامات لازم از سوی بیمه مرکزی براساس مقررات شورای دفاتر کارت سبز برای معرفیو الحاق موسسه به عنوان دفتر ملّی (داخلی) به سیستم بینالمللی کارت سبز به عمل میآید.
نحوه اداره دفتر
تبصره- اساسنامه با هدایت بیمه مرکزی و توسط هیئت موسس تهیه و پس از تایید بیمه مرکزی، در رکن ذیصلاح موسسه که در اساسنامه پیشبینی شده است تصویب و در مرجع ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ثبت میشود. هرگونه تغییرات بعدی در اساسنامه و ثبت آن منوط به تأیید بیمه مرکزی خواهد بود.
وظایف دفتر
به بیمه مرکزی به نمایندگی از دولت مبنی بر اینکه بیمهگر خارجی از قوانین قابل اجرا در آن کشور تبعیت میکند و در حدود آن به زیاندیدگان غرامت میپردازد.
به دفتر کشور مقصد از تعهد بیمهگر عضو که مسئولیت در قبال شخص ثالث را در رابطه با استفاده از وسیله نقلیه درگیر در حادثه پوشش میدهد.
تبصره- دفتر بایستی دستورالعمل امنیت و محرمانگی اطلاعات در موارد مقتضی را تهیه و پس از تایید بیمه مرکزی تصویب نماید.
وظایف عضو
نکات مهم
تبصره: دستورالعمل موضوع این ماده توسط بیمه مرکزی تهیه و تصویب خواهد شد.
تبصره: عضو میتواند حقبیمه کارت سبز را با رعایت دستورالعمل صدور بیمهنامههای ارزی به ارز معتبر خارجی از بیمهگذاران دریافت نماید.
سایر قوانین